Navigation
Skip to Content
Electronic Services
Fa
University
University
History
University's Strategic Plan
Map
University's Organization
Chancellor’s Headquarters
Vice-Chancellery for Management Development and Logistics
Vice-Chancellery for Education and Postgraduate Affairs
Vice-Chancellery for Student Affairs
Vice-Chancellery for Research and Technology Affairs
Vice-Chancellery for Cultural and Social Affairs
Office of the Supreme Leader’s Representative
Contact
Public Relations
Address of Factulties
Phone Numbers
Education
Research
Faculty Members
Students
Faculties
Main Campus
Engineering
Agriculture
Chemistry
Humanities
Arts and Architecture
Veterinary Science
Basic Sciences
Economics & Social Sciences
Sports Sciences
Satellite Colleges
Kaboodarahang Faculty of Engineering
Tuyserkan Faculty of Engineering and Natural Resources
Razan Faculty of Management and Accounting
Bahar Faculty of Food Industry
Fatemieh Nahavand Higher Education Institute
Campus life
Electronic Services
Contact us
International Relations
Apply Now
Fa
جستجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان :
پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
menu
Home
Articles
Courses
Theses
Books
Awards
Assistant Professor
Update: 2025-11-27
Davoud Mirzaei
Faculty of Art and Architecture / Department of Graphics-Visual Arts
P.H.D dissertations
بررسی تطبیقی نگارههای شاهنامه بایسنغری و شاهنامه طهماسبی بر اساس رویکرد فرمالیسم
2024
با نگاهی به سیر تاریخی سنت نگارگری ایران، دو نقطه اوجِ بی بدیل خودنمایی می کند، یکی دوره تیموری که شاهکاری چون شاهنامۀ بایسنغری از آن برمی آید و دیگری عهد صفوی که شاهنامه تهماسبی را نه فقط به ایران، که به فرهنگ جهان عرضه می کند. از این رو، هر تلاشی برای فهم ابعاد مختلف این دو شاهکار، ارزشش را دارد. یکی از این ابعاد که بررسی آن می تواند پرتوی بر وجوه ارزش های هنری و زیباشناختیِ جاویدان آنها بتاباند، مداقه در ارزش های عناصر فرمی اعم از چندوچون سامان خطوط، رنگ ها و ترکیب بندی این دو اثر است، منتهی این بار از زاویه ای متفاوت، یعنی از دریچه فرمالیسم کلایو بِل و مشخصاً نظریۀ فرم معنادار او که مسبب برانگیزش عاطفه ای از نوع خاص است، یعنی عاطفۀ زیباشناختی. از این رو، این رساله بر آن است تا با بررسی ویژگی های فرمی هشت نگارۀ مشترک در دو نسخۀ مزبور (مجموعاً شانزده نگاره) از منظر فرمالیسم بِل، عامل خاص دیگری به نام «درونمایه» را نیز به این وارسی فرمی بیفزاید تا از این معبر، مشخص شود که این نگاره ها تا چه میزان توانسته اند به مدد راهبرد فرمی خود، درونمایه هایشان را محقق کنند و در نهایت با مقایسۀ دو نسخه، می توان دید که کدام یک بهتر توانسته است عاطفه برانگیزتر باشد. مدعا اینجا بر این است که بررسی فرمال آثاری چون نگارگری ایرانی که هر چه باشد «مدرن» نیستند و بیشتر در دستۀ تصویرسازی می گنجند تا نقاشی، تنها با میانجی گری عاملی چون «درونمایۀ کلی» است که می تواند وافی به مقصود باشد، وگرنه پا در هوا خواهد ماند و همچون بسیاری از بررسی های فرمالیستی دیگر، از حد توصیف صِرف این عناصر فرمال فراتر نخواهد رفت. با این اوصاف، به نظر می رسد که شاهنامه تهماسبی با دراماتیزه کردن صحنه به مدد فرم های پیچیده تر و سیال تر، همچنین پالت رنگی متنوع تر، بهتر از شاهنامۀ بایسنغری توانسته درونمایه های نگار هایش را محقق کند و لذا عاطفه برنگیزتر باشد.
>