پیمایش
صرفنظر از محتوا
خدمات الکترونیک
en
دانشگاه
دانشگاه
تاریخچه و معرفی
برنامه راهبردی دانشگاه
نقشه دانشگاه
ساختار سازمانی
سازمان دانشگاه
حوزه ریاست
معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
معاونت دانشجویی
معاونت پژوهش و فناوری
معاونت فرهنگی و اجتماعی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
تماس با دانشگاه
روابط عمومی
آدرس دانشکدهها
شماره تلفنها
آموزش
پذیرش
کارشناسی
تحصیلات تکمیلی
پسا دکترا
استعدادهای درخشان
دانشجویان غیرایرانی
مهمانی و انتقال
حمایتهای تحصیلی
تحصیل در دانشگاه D8
رشتههای تحصیلی
کارشناسی
تحصیلات تکمیلی
آموزشهای آزاد
برنامههای آموزشی
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
آموزشهای کاربردی و الکترونیکی
آموزش کارکنان
سایر
تقویم آموزشی
نظامنامه اخلاق آموزش
دانشآموختگان
پژوهش
فناوری و کارآفرینی
دفتر ارتباط با صنعت
پردیس علم و فناوری
مراکز تحقیقات و فناوری
مرکز تحقیقات شیمی گیاهی
مرکز آپا دانشگاه بوعلی سینا
آزمایشگاه های تحقیقاتی
آزمایشگاه مرکزی
آزمایشگاه تنش پسماند
آزمایشگاه مقاومت مصالح
آزمایشگاه مواد
آزمایشگاه باستان شناسی
آزمایشگاه هوش ربات و بینایی
آزمایشگاه ژئوماتیک
پژوهش
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد
پایان نامه و رساله
علم سنجی
همایشها
انتشارات دانشگاه
نشر کتب
مجلات علمی
فصلنامه معاونت پژوهش و فناوری
دانشکدهها
پردیس اصلی
مهندسی
کشاورزی
شیمی و علوم نفت
علوم انسانی
هنر و معماری
دامپزشکی
علوم پایه
علوم اقتصادی و اجتماعی
علوم ورزشی
دانشکده های اقماری
فنی و مهندسی کبودرآهنگ
فنی و منابع طبیعی تویسرکان
مدیریت و حسابداری رزن
صنایع غذایی بهار
مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند (ویژه دختران)
رفاهی
رفاهی پرسنل
اداره رفاه کارکنان
مهمانسرای دانشگاه
رفاهی دانشجویان
مدیریت امور دانشجویان
مرکز مشاوره و سبک زندگی
مرکز بهداشت و درمان
خوابگاههای دانشجویی
سلف سرویس
ورزش و سرگرمی
اداره تربیت بدنی و فوق برنامه
استخر
زمین چمن
سالنهای ورزشی
تفریحی- سیاحتی
باغ دانشگاه
موزه تاریخ طبیعی
اعضای هیأت علمی
کارکنان
دانشجویان
فارغ التحصیلان
فوق برنامه
فعالیتهای دانشجویی
انجمنهای علمی دانشجویی
تشکلهای اسلامی دانشجویان
نشریات دانشجویی
کانونهای فرهنگی
فعالیتهای داوطلبانه
سمنهای مرتبط
بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا
مؤسسه حمایت های مردمی دانشگاه (محمد)
پایگاه خبری بسنا
پیشخوان
اسپاد
خدمات الکترونیک
ارتباط با ما
روابط بین الملل
(قدم الآن) Apply Now
en
جستجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان :
پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
منو
خانه
مقالات
دروس
پایان نامهها
کتب
استادیار
تاریخ بهروزرسانی: 1404/09/06
محمود ینکی ملکی
مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند(ویژه خواهران) / علوم انسانی و تربیت بدنی
پایاننامههای کارشناسیارشد
تاثیر مدل طراحی آموزشی ارتباطگرایی زیمنس بر درگیری تحصیلی دانشآموزان در محیط یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی
1403
امروزه یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش موفقیت تحصیلی است؛ از سویی درگیری تحصیلی ساختاری چند وجهی است که نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان با مولفههای مختلف آموزشی اعم از عاطفی، رفتاری، شناختی و عاملی نقش ایفا می کند و نشان می دهد که دانش آموزان چگونه فعالانه در فرآیندهای یادگیری خود مشارکت می کنند. از سویی دیگر، درگیری تحصیلی با محیطهای یادگیری تلفیقی به یک تعامل پویا تبدیل می شود که بر مولفههای درگیری تحصیلی تاثیر مثبت می گذارد. محیطهای یادگیری تلفیقی نه تنها انعطاف پذیری و سازگاری را فراهم می کند، بلکه فضای یادگیری جذابی را ایجاد می کند که می تواند منجر به بهبود نتایج تحصیلی شود. همانطور که مربیان به کشف استراتژیهای یادگیری تلفیقی موثر ادامه می دهند، درک تفاوتهای ظریف مشارکت دانش آموز برای بهینه سازی تجارب تدریس و یادگیری بسیار مهم خواهد بود. میتوان اذعان کرد که داشتن یک مدل طراحی آموزشی مناسب به این تفاوتها کمک شایانی میکند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدل طراحی آموزشی ارتباطگرایی زیمنس بر درگیری تحصیلی دانشآموزان در محیط یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایهی یازدهم شهرستان کرج در سال تحصیلی 1403-1404 انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی، از لحاظ ماهیت داده جزء پژوهشهای کمی و از نظر شیوه اجرا جزء پژوهشهای شبهآزمایشی میباشد که با طرح پژوهشی پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. درگروه آزمایش 1 آموزش لغات زبان انگلیسی پایۀ یازدهم در چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن مبتنی بر مدل طراحی آموزشی ارتباطگرایی در محیط یادگیری تلفیقی ارائه شد و در گروه آزمایش 2 نیز در گروه گواه نیز آموزش لغات زبان انگلیسی، بدون کاربست مدل طراحی آموزشی زیمنس در محیط یادگیری تلفیقی ارائه شد. در گروه گواه آموز به صورت کاملا سنتی انجام شد.جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایۀ یازدهم مدارس متوسطۀ دورۀ دوم شهر کرج به تعداد 2367 نفر بود که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودند. نمونه به صورت در دسترس انتخاب شد. حجم نمونه 52 نفر از دانشآموزان دختر پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه بودند. از این تعداد 15 نفر در گروه آزمایش 1، 15 نفر در گروه آزمایش 2 و 22 نفر در گروه گواه قرار داشتند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد درگیری تحصیلی ریو (2013) استفاده شد که شامل 4 مولفۀ درگیری رفتاری، عاملی، شناختی و عاطفی است. همچنین این پرسشنامه 17 گویه دارد که خود دانشآموزان به گویهها براساس طیف هفت گزینهای لیکرت پاسخ دادند. رمضانی و خامسان (1396) روایی محتوایی، صوری و ملاکی این پرسشنامه را مناسب ارزیابی کردند. پایایی پرسشنامۀ درگیری تحصیلی نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفتهاست. ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیر پژوهش و ابعاد آن92/0 بوده؛ یعنی بالای 7/0 بوده است. هر سه گروه آزمایش1، آزمایش2 و گواه در 4 جلسۀ 45 دقیقهای اجرا شد. همچنین به منظور تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پژوهش در راستای پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس تکمتغیره به کمک نرمافزار 27spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مدل طراحی آموزشی ارتباط گرایی زیمنس بر مولفه های عاطفی، عاملی، شناختی درگیری تحصیلی دانشآموزان در محیطهای یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی موثر است و بر مولفه رفتاری تاثیر ندارد. همچنین محیط های یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل طراحیآموزشی ارتباط گرایی زیمنس نسبت به محیط یادگیری حضوری بر مولفه های عاطفی، عاملی، شناختی و رفتاری دانش آموزان درآموزش زبان انگلیسی تاثیر دارد و محیط یادگیری تلفیقی نسبت به محیط یادگیری حضوری بر مولفه های عاطفی، عاملی، شناختی و رفتاری دانش آموزان درآموزش زبان انگلیسی تاثیر دارد. بنابراین مدل طراحی آموزشی ارتباط گرایی زیمنس در مولفه های عاطفی، عاملی و شناختی، درگیری تحصیلی دانشآموزان را در محیطهای یادگیری تلفیقی زیان انگلیسی افزایش میدهد. با توجه به نتایج پژوهش، مدل طراحی آموزشی ارتباط گرایی زیمنس میتواند بستر مناسبی را جهت افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان در برخی مولفه ها در محیط یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی فراهم نماید. دستگاه های متولی آموزش می توانند از نتایج این پژوهش در محیطهای یادگیری تلفیقی در عصر پسا کرونا استفاده نمایند.
>